Content • Social media
Groei en betrokkenheid op LinkedIn
Netwerk Platteland inspireert en verbindt kennis, mensen en projecten. De Regieorganisatie GLB coördineert de uitvoering van het Nationaal Strategisch Plan (NSP) voor het GLB in Nederland. Ze bewaakt de voortgang, stuurt bij waar nodig en zorgt dat betrokkenen optimaal kunnen bijdragen.
De opdracht
Netwerk Platteland had als doel om haar netwerk via LinkedIn te vergroten en medewerkers actiever te betrekken. De bestaande basis van 400 volgers bood potentie, maar er was behoefte aan een hands-on aanpak om dit netwerk verder te laten groeien en meer zichtbaar te worden als relevante partner, binnen het netwerk. Als freelancer heb ik deze uitdaging opgepakt door praktische en doelgericht aan de slag te gaan. Het resultaat? Een verdubbeling van het aantal volgers, een grotere betrokkenheid en actieve deelname van medewerkers aan het zakelijk social platform LinkedIn.
Netwerk Platteland / Regieorganisatie GLB
Overheid, Landbouw en plattelandsontwikkeling
Marijn van Zanten
2024
Project uitgelicht
Dit hebben we samen gerealiseerd:
Door collega’s te begeleiden bij het uitnodigen van relevante connecties groeide het aantal volgers van 400 naar meer dan 1.000. Tegelijkertijd heb ik visuals en video’s ontwikkeld die alledaags nieuws en activiteiten van de organisatie op een aantrekkelijke en doeltreffende manier presenteerden. Hierbij lag de focus niet alleen op views of volgers, maar juist op het overbrengen van de heldere boodschap dat de organisatie een actieve en relevante partner is in de samenwerking aan een toekomstbestendige landbouw.
LinkedIn-advertenties gericht op het promoten van initiatieven, zoals de Werkplaats van Netwerk Platteland, gecombineerd met strategieën om volgers te werven. Zonder tussenkomst van een mediabureau, maar door zelf de advertising in te richten, werd het meeste uit het budget gehaald. Door een multiple inzet van de advertenties werd niet alleen de Werkplaats gepromoot, maar werd Netwerk Platteland ook zichtbaar bij stakeholders die het nog niet kenden. Daarnaast verbonden meer mensen zich aan de LinkedIn-pagina, wat de advertising bijzonder doeltreffend maakte.
Het trainen van medewerkers in het gebruik van LinkedIn is essentieel, als je als organisatie waarde hecht aan de versterking van het netwerk. Op termijn zie je dat een aantal medewerkers effectiever communiceert en het platform doelgericht inzet. Deze training was een belangrijk onderdeel van de aanpak om het netwerk van de organisatie te versterken. Voor de training heb ik een LinkedIn-specialist ingeschakeld.
Er was behoefte aan iemand die verantwoordelijkheid kon nemen voor de uitvoering. Daarom heb ik in korte tijd veel werk opgepakt, waaronder het beheer van de social media, de website en de nieuwsbrief. Daarnaast heb ik promotievideo’s gemaakt en bestaande content verbeterd om direct impact te maken.
Samen met een collega heb ik de publicatie van de GLB openstellingskalender gerealiseerd. Deze wens lag er al langer, maar door andere prioriteiten kwam het er niet van. Met een 'can do'-mentaliteit hebben we een voorstel gemaakt voor de publicatie, dit verdedigd en vervolgens op pragmatische wijze de openstellingskalender online gezet. Hier ben ik bijzonder trots op, omdat dit al langer een wens was van de organisatie.
Testimonial
Marijn heeft ons zeer geholpen bij een aantal trajecten mbt communicatie. Hij heeft meegewerkt aan het doorontwikkelen van onze strategie. Daarnaast handreikingen gedaan en meegewerkt aan onze zichtbaarheid. Onder meer door een aantal initiatieven op LinkedIn. Hij meegedacht en gewerkt aan onze nieuwe website en contentstrategie. Hij steekt ook de handen uit de mouwen en maakt zonodig dingen zelf, zoals promotie filmpjes. Dit alles op een collegiale en deskundige wijze. We hebben veel aan Marijn gehad!
