Strategie • Projectmanagement • Content • Social media • E-mail automation
Het project samengevat
BOIP, het Benelux Office for Intellectual Property, is de officiële instantie voor de registratie van merken en modellen in de Benelux. Ze spelen een cruciale rol in het beschermen van intellectueel eigendom (IE) en ondersteunen ondernemers door voorlichting te geven over hoe IE kan worden benut.
Strategieontwikkeling
Als online strateeg heb ik het communicatieteam van BOIP versterkt en samen flinke stappen gezet. Ik startte met een uitgebreide audit en analyse om een stevige basis te leggen voor de online strategie. Deze strategie heb ik niet alleen ontwikkeld, maar ook uitgevoerd.
Belangrijke onderdelen van deze aanpak waren een contentstrategie gericht op ondernemers, de implementatie van een always-on-methodiek voor online advertising, en de opzet van een e-mailmarketingproject. Daarnaast heb ik webinars ontwikkeld, verbeteringen aangebracht in SEA, contentmanagement en optimalisaties voor de website uitgevoerd. Ook heb ik een nieuw LinkedIn-kanaal opgezet voor juridisch professionals, inclusief een aansluitende contentstrategie.
Door als volwaardig teamlid mijn online specialisatie in te zetten, hebben we samen meetbare vooruitgang geboekt. Dit heeft niet alleen geleid tot verbeteringen in de communicatie, maar ook tot een nieuwe vacature voor een online marketeer om de strategie duurzaam te verankeren.
Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP)
Semi-overheid, Intellectuele eigendom en juridische dienstverlening
Marijn van Zanten
2021 – 2023
Project uitgelicht
Dit hebben we samen gerealiseerd
Een contentstrategie die direct aansluit bij de behoeften van ondernemers stond centraal. Met een focus op praktische en begrijpelijke communicatie hebben we BOIP’s expertise vertaald naar waardevolle content. Dit omvatte artikelen, social media posts, vlogs & video's die helder uitleggen waarom merkenregistratie essentieel is.
Voor de advertising hebben we samen met een mediabureau een always-on-methodiek opgezet om continu zichtbaar te zijn bij de doelgroep. Door strategisch gebruik van advertenties op diversie social media platforms hebben we BOIP geholpen om consistent leads te genereren en hun bereik te vergroten.
Het nieuwe LinkedIn-kanaal 'BOIP for IP-professionals' richt zich specifiek op juridisch professionals. Hier heb ik een strategie ontwikkeld die waardevolle en relevante content deelt, zoals branche-updates, praktijkvoorbeelden en tips en info rondom het merk- en modelrecht. Dit versterkte BOIP’s positie als autoriteit in de sector.
Met regelmatige updates en verbeteringen aan de website hebben we de gebruiksvriendelijkheid verhoogd. Denk aan heldere navigatie, verbeterde SEO-prestaties, en geoptimaliseerde content die zowel informatief als converterend is.
In de CARE-fase van de klantreis hebben we een zeer uitgebreide e-mailautomation opgezet. Hiervoor hebben we de tool MailPlus geïmplementeerd en ingericht. Klanten ontvangen na de registratie van hun merk op relevante momenten essentiële informatie, wat zorgt voor een betere klantbeleving en langdurige betrokkenheid.
Om nieuwe leads aan te trekken, hebben we een waardevol whitepaper ontwikkeld: “Alle benodigde kennis voor een sterker merk”. Dit document biedt praktische en uitgebreide informatie over merkbescherming. Door het whitepaper gratis aan te bieden, positioneert BOIP zich als expert en trekt het gericht potentiële klanten aan.
Testimonial
Marijn is a highly competent communication professional with a strong expertise in online media. He has been key to the success of our online content strategy. His can do attitude, ability to spot opportunities and go for them in a structured way always impressed me. Moreover, his sense of humour and his social skills make him a great colleague.
